Dětský den v Solci - 14.6.2014

Počasí nám až na malou spršku závěrem přálo.

"Na stezku "Letem světen "  se zaregistrovalo přes 230  dětí. 

Kromě obří skluzavky a skákacího centra přibyla i obrovská  nafukovací horolezecká stěna.

Dále nechybělo malování na oblčej,  barmanská školička a u pódia bohatý doprovodný program.

Odhadovaný počet dospělých přes 600. 

Děti které prošly stezkou tradičně obdržely hodnotný dárek. 

Letos to byl plyšový polštářek ve tvaru sluníčka s čertíkem Solínkem.     

 

Velíké díky všem kdo přišli a pomohli s organizací dětského dne.
Zvláštní poděkování a UZNÁNÍ patří děvčatům za skvělé kulisy a všem ostatním "stezkařům" za jejich úsilí a nasazení. Dále děkujeme našim sponzorům a podporovatelům bez kterých by to taktéž nešlo.
 
 
 
 

Za krásné fotky děkujeme Janě a Lubošovi.yes 



 

STAVBA EIFFELOVKY

Jak jsem stavěl Eiffelovu věž z kartónového papíru.

Předlohou pro stavbu zmenšeného modelu Eiffelovi věže byl internetový obrázek, včetně jejích výškových parametrů, jak skutečných metrů, tak i těch nadmořských. Původním záměrem bylo postavit věž ve zmenšenině skutečných rozměrů uvedených na obrázku, (foto 1.) a v základu celou jednu stranu z jednoho kusu. Základním materiálem pro stavbu Eiffelovi věže je použití kartónového papíru o tloušťce 2 mm. Po zvážení, napojovat jednotlivé kusy kartónu jsem od záměru upustil. Rozhodl jsem se tedy vycházet ze základního formátu kartónu,(desky). Následně jsem dospěl k závěru, že hlavní tělo věže bude složeno ze čtyř dílů. Jelikož každá strana věže je stejně prohnutá do tvaru křivky, bylo zapotřebí tuto křivku, (stranu věže) napřímit,viz obrázek, (foto 2.) pomocí rovnoběžek a přenášení jednotlivých dílků kružidlem. Z původního obrázku se strana prodloužila cca o 6 mm. Základním měřítkem Eiffelovi věže je tedy naměření určitého rozměru v mm z obrázku, (např. šířka balkónu) a k tomuto se přičte ještě jeho 1⁄2. Celkový rozměr v mm je pak v mém případě převeden do cm. Pro každý díl věže byla vytvořena poloviční šablona, (1/2 strany)opět za pomocí rovnoběžek a přenášení, již zvětšených, přepočítaných rozměrů pravítkem či kružidlem. Zhotovená šablona se po obkreslení překlopila i pro druhou polovinu strany věže. Po zhotovení všech boků pro všechny čtyři díly věže následovalo vkreslení vizuální konstrukce fixou dle předlohového obrázku. Původním záměrem bylo kreslit, až ve finále celou jednu stranu. V průběhu tvorby jsem postupně docházel k ujištění,že kreslit na hotový model by bylo velmi obtížné. Na celkové pokreslení modelu byly spotřebovány téměř tři silné fixy. Dále následovalo spojení všech boků a všech čtyř dílů věže. Spojení kartónu je provedeno lepením běžnou tavnou lepící pistolí. Lepení se nakonec ukázalo i dosti náročné,vzhledem k urychlovanému tuhnutí lepidla za pomocí foukání z úst. Předposledním krokem stavby Eiffelovi věže bylo zhotovení vrcholové kopule, včetně antény s vlaječkou a podkladových patek pod nohami věže, které jsou zhotoveny z lehké tvrzené pěnové hmoty používané v průmyslových modelárnách. Anténa je prokreslena a opracována z lampiónové tyčky a samotná Francouzská vlaječka oboustranně vytištěna z internetu a slepena. Jelikož mají patky na nohách věže určitou hmotnost, tak docházelo po zvednutí věže k vibracím jednotlivých nohou věže. Proto ve finále byla celá Eiffelova věž podložena deskou z dřevotřísky a ze spodu každá noha prošroubována dvěma samořeznými šrouby. Úvodní požadavek na stvoření Eiffelovi věže přeústil ve velkou výzvu, umocněnou předpokládanou pracností a časovou náročností celé stavby, což se také potvrdilo. Práce započala včas a dílo bylo prakticky hotovo přesně v den termínu. Eiffelova věž se zdařila a myslím, že stojí za to! Práce na stavbě zmenšeného modelu Eiffelovi věže trvali s vyjímkou nějakého dne, bezmála jeden měsíc a týden, (pozdní odpoledne,podvečery a večery. Celková výška postaveného zmenšeného modelu Eiffelovi věže je 242 cm.

 

Eiffelova věž byla vyrobena, jako dekorace na stanoviště Cesty kolem světa, při Dětském dni v Solci 2014.

 

Konstruktér, stavitel – Luboš Koprnický.

 

15.7.2014

Foto z průběhu stavby zde.